Zoeken

Waarom zetten we muren om communicatie? Spreid het talent!

Bijgewerkt: 7 okt 2018

Dit is een serieus pleidooi om communicatieafdelingen af te schaffen.

Laatst sprak ik iemand die zei: "ik zie er elke keer zo tegenop om naar Communicatie te gaan. En ik ben niet de enige. Ze reduceren mijn persoonlijke insteek tot een verzameling standaarduitspraken, zodat het klopt met hun afdelingsregels".

Hoe kan dat nou? Hoort de communicatieafdeling niet juist het persoonlijke en het creatieve te omarmen? Je zou juist zin moeten hebben om bij ze langs te gaan. Zij zijn de poort naar de buitenwereld. Die wereld waar je het voor doet.

Er zijn vaker problemen tussen de ‘inhoudelijke’ mensen en die van communicatie. Ze lijken elkaar niet goed te begrijpen. Om dit te tackelen besluit het Management Team dan om tweewekelijkse bijeenkomsten tussen de afdelingen te organiseren. Of er wordt een externe bijgehaald. Zo’n mediator die de communicatie tussen de afdelingen verbetert (zie de ironie). Op zich goede gestes; de frustraties worden wat gesust. Maar is dit de echte oplossing?

Pijlers en focus enzo.

Is dit een kruistocht tegen communicatiemensen? Natuurlijk niet. Ik ben er zelf een. Dit is een betoog tegen het feit dat Communicatie vier muren om zich heen krijgt. Een aparte ruimte. En zoals een goed functionerend team betaamt: een eigen jaarplan, een eigen jaarverslaghoofdstuk, pijlers, focus, KPI’s. 


Er klopt daar toch iets niet.

Blub blub.

Opeens komt er een beeld in me op. De vissenkom van de wachtruimte bij de tandarts. Ik word er altijd ongelukkig van. Ik zie dieren graag vrij, in het wild. Het metafoor is me duidelijk. De communicatiekamer als vissenkom, waar de zwemmertjes steeds tevredener hun rondje doen. Ja, tevredener. Omdat ze tijdens hun evaluatiegesprekken prima voldoen aan de verwachtingen. Ze eten netjes hun vlokjes op en springen nooit uit het water. Want daarbuiten hoor je niet.

Maar daar hoor je wel!

Hef de afdeling gewoon op. En wel om twee redenen... Mensen die bovengemiddeld goed zijn in het contact maken met anderen (in beeld, tekst, spraak of anderszins) zijn extreem waardevol. Daarom moet je deze gevoelige visjes volgens mij niet bij elkaar zetten. Je moet hun eigenschappen en kennis juist 'uitzaaien'. Dus, wat doe je met je ontheemde specialisten, nadat hun afdeling niet meer bestaat? Campaigners, social media-strategen, copywriters, persvoorlichters, beeldredacteuren, grafisch ontwerpers: verspreid deze mensen! Rouleer ze. Integreer ze. Laat ze overal bijzitten.

Laat ze data verzamelen, verhalen shoppen, ideeën met elkaar verbinden, collega's coachen. Copywriters kunnen de inhoudelijke collega's helpen om betere teksten te schrijven. Campagnestrategen kunnen managers coachen om creatiever te denken. Deze visjes zijn ook de ideale ears and eyes voor wat er allemaal speelt binnen de club. Superhandig.

Communicatieve voelsprieten stimuleren

De tweede reden om communicatiespecialisten te spreiden, is om hen te blijven stimuleren. Als je deze mensen in één hok houdt, verslapt hun sociale begeestering. Juist omdat ze bezig zijn met de magie van het menselijk contact. Om de doelen van het eigen jaarplan af te kunnen vinken trappen ze in de val van juistheden, gewoontes en correctheden. En daar lijdt je hele organisatie onder, je merk, je imago. Je bent minder effectief. Misschien zelfs saai.

Geen eigen hoofdstuk dus.

Ik heb eigenlijk nooit helemaal goed kunnen begrijpen waarom communicatieafdelingen hun eigen doelstellingen hebben, of eigen hoofdstuk in het jaarplan. Ik heb er dikwijls aan meegeschreven. Maar dan getwijfeld aan de logica ervan. (Dit zei ik nooit hardop natuurlijk.) Is het niet logischer om per programma of project te bepalen wat je gaat doen om je doelgroep te bereiken? Maar die zaken vallen onder je inhoudelijke programma. En de desbetreffende communicatiespecialisten helpen je daar natuurlijk bij.

6800 talen.

Communicatie is en hoort overal. Sterker nog, we zijn sociale zoogdieren. We zijn afhankelijk van communicatie voor onze overleving. Het begon bij rooksignalen. Er nu bestaan er ongeveer 6800 talen in de wereld. Dat zegt wat.


Communicatie is de basis van de mensheid. Daar zet je toch geen muren omheen?

b1a8d0b6fd3ce7b9882c9bc3c5bc2cbee477fee3
Ania Sharwood
mail@aniasharwood.nl
06 38 199 709